MEDIER SOM FÖRETAG
Mediekonglomerat är ett begrepp för när flera företag inom mediebranschen slagits samman till ett stort företag. Det är medieföretag som strävar efter kunna kontrollera så stora delar av marknaden som möjligt och växer sig störra och större genom uppköp och sammanslagningar. Som mediakonglomerat ges företagen en större möjlighet att marknadsföra flera produkter samtidigt.
Disney är ett lysande exempel på den här typen av samansmältning. I samband med lanseringen av en ny Disneyfilm använder de flera kanaler för att marknadsföra sig. De använder sig av till exempel tv, musik och spel för att folk ska få upp ögon och öron för den nya filmen. Men även kläder trycks med filmkaraktärer och leksaker tillverkas till försäljning. Allt för att sälja, så mycket som bara möjligt. Och det är verkligen ett smart försäljningsdrag, klart att barnen vill ha allting som har med de häftiga eller roliga karaktärerna i filmen att göra.
Självklart finns det både för- och nackdelar med sådana stora verksamheter, precis som det finns med allt.
Fördelen med mediakonglomerat är att företagen ges en stor vinst genom detta samabetande. Det är alltså till de väldga företagets fördel. Konglomeratet innebär ett större område för marknadsföra, de alla olika produkterna de erbjuder möjligör en inriktning av flera olika målgrupper. De får alltså fler kunder och en bredare krets kunder som är intresserade av de produkter de säljer.
Nackdelen av mediakonglomeraten skulle man då instället kunna peka mot kunderna, dessvärre. Kunderna blir lockade till totalt onödig produkter. Föräldrarna gör barnen otjänser genom att förköpa sig på prylar, som i stunden ses som värdefulla men i längden alldeles värdelösa. Det blir alltså ett överproducerande samhälle, vilket inte heller är miljövändigt över huvud taget.
Kommentarer
Trackback