KOMMUNIKATIONSTEORI, FACEBOOK

Vilka budskap kan du hitta på Facebook?
Vilken roll tycker du att Facebook och andra sociala medier spelar i vårt samhälle? Vilken betydelse
har de för oss människor (utgå från Sverige)?                                                                                                                                                                 

Facebook är en mycket stor och komplex mötesplats på internet. Sändare är de personer som publicerar någonting offentligt på facebook-sidan, som gör en status-uppdatering helt enkelt. Sändare är även de personerna som skriver ett personligt meddelande till någon av facebook-vännerna. Mottagaren motsvarar de personer som läser det som sändaren har publicerat eller skickat iväg. Budskapet motsvarar det som sändaren har valt att fylla status-uppdateringen med, som en text, en bild eller en video.Facebook är i det här fallet kanalen som budskapet går fram igenom. Facebook har, liksom de flesta andra sociala medier en kommentarsfunktion där mottagarna har chansen att tycka till om sändarens budskap. Kommentarerna kan antingen vara återoppling och feedback till personen som skapat status-uppdateringen eller så kommer personen i fråga med en ny synpunkt gällande ämnet. I det fallet blir den som till en början var mottagare istället sändare och tvärt om. På så sätt är växlar hela tiden användarna på facebook mellan att vara sändare och mottagare.

Bruskällorna på facebook kan utgöras av bland annat stavfel av sändaren så att budskapet inte uppfattas av mottagarna. Budskapet en sändare skickar ut kan även innehålla annat innehåll som inte uppfattas rätt av mottagaren. Ironi eller skämt kan vara svårt att uppfatta då det gäller skrift, eftersom man omöjligtvis kan höra tonfal eller läsa av personens kroppsspråk. En annan vanlig störing på facebook kan vara missuppfattningar i övrigt. Att en text är slarvigt skriven eller innehåller ogenomtänka formuleringar.

Eftersom att facebook-användarna har fria händer på facebook och kan skriva vad som helst varierar budskapet väldigt. För vissa handlar facebook om att hålla kontakten med vänner och använder facebook i ett underhållande syfte för att uppdatera sig om vad omvärlden har för sig. För de flesta är nog det största inlogggnigsskälet möjligheten till kontakt med andra personer eller företag. Många företag har facebook-sidor där användare har möjlighet att gilla och kommentera, på så sätt kan företaget få personliga kontakter med kunder och bemöta deras respons på produkter eller tjänster. Andra använder facebook för att sprida mer seriösa och tankeställande budskap som till exempel handlar om politiska frågeställningar eller etiska och moraliska dilemman. Ibland händer det att något som någon skriver ett inlägg om på facebook väcker stor uppmärksamhet och intresse hos många människor. Ett inlägg med ett stötande budskap till mottagarna kommer förmodligen att få väldigt mycket feedback. Kritiken i form av kommentarerna på detta inlägg blir till nya budskap i sig om de till exempel talar för raka motsatsen av budskapet i första inlägget. Alltså sprider många mottagare här ett nytt och helt eget budskap i den feedback ges. De som ger feedback blir i sin tur då till nya sändare och den som i grunden skrev inlägget blir till mottagare tillsammans med alla andra som läser inlägget och feedback. De sociala medierna är en plats för liksinnade att mötas på, när flera människor med en extrem åsikt genom medier hittar varandra och går ihop kan något läskigt och farligt bildas, det skulle kunna ses som nackdelen med detta.

Å, andra sidan kan detta med att personer med lika åsikter mötas på internet vara en av de bästa sakerna. Då man ser till de som har lika åsikter och stöttar varandra i detta mot en förändring i samhället. Man kan se tydliga drag av detta på Twitter och olika bloggar. Jag tänker främst på den feministiska rörelsen, unga feminister, som på sista tiden har tagit ett språng i sociala medier. Det är en mycket bra trend och väldigt effektiv väg att ta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0