REKLAMPLAN COLDER UF

Mål
Målet med den här reklamkampanjen är att öka försäljningen av vår produkt genom att upplysa fler om att vår produkt existerar, vad för problem den löser och göra den mer etablerad. Vi vill skapa ett behov för en egentligen inte livsnödvändig produkt.
     Vår reklamkampanj kommer att lyfta fram Ice bag som är en vattentät påse i mjukplast som med adderad is kyler drycker på valfri plats. Produkten löser ett vardagsproblem med en snygg design och vi som företag är relativt ensamma på marknaden om produkten.
     Vi fokusera på att nå ut med Ice bag till en marknad inom Sveriges gränser. Produkten är en hushållsprodukt men också perfekt att använda som presentpåse vid festligare sammanhang. Vi vill därför profilera företaget som festligt och stilrent. För att det går bra ihop med både produktens design och användningsområde.
     Vi tror att vi genom en reklamkampanj kan nå ut till fler potentiella kunder, för att vi informerar om en speciellt etablerad produkt. Ju bättre vi talar för produkten, desto mer kan vi skapa ett behov för den och på sikt öka försäljningen drastiskt.
     Eftersom att vår produkt inte är speciellt känd på marknaden idag behöver vi informera och skapa kunskap om att den existerar.

Målgrupp
Vi tror att detta är en produkt som riktar sig till vuxna. Dels därför att det är en sak till hushållet och dels för att den kan vara alkoholrelaterad. Vi marknadsför den också som en perfekt present till olika bjudningar vilket då också framförallt lockar den äldre publiken. Dock tror vi inte på något speciellt ålderspann förutom just vuxna, från ungdomar till medelåldern ungefär. Vi har märkt att personer äldre än medelålders inte riktigt förstår produktens användningsområde och inte tycker att den fyller ett behov för dem. Produkten verkar framförallt tilltala kvinnor, kanske eftersom att den är en snygg inrednings-/duktningsdetalj. I vårt lager av Ice bags finns färgerna transparent och rosa. Den rosa färgen tog vi in för att vi trodde att vår främsta målgrupp skulle utgöras av kvinnor, och den transparanta skulle finnas till som ett mer neutralt alternativ. Vi tror att vår huvudsakliga målgrupp är par i yngre medelåldern då vi tror att de har mest användning och glädje utav produkten. Vi har märkt att många män också tilltalats av Ice bag och vi kommer försöka göra en könsneutral reklamfilm.

Medium
Vi tror att den mest effektiva kanalen för att nå ut till vår målgrupp är internet, tv och press. Vår målgrupp är aktuell på många medier, även de som många yngre idag tycker är lite omoderna. Vi har redan en pågående kampanj på Facebook som har spridits med gott resultat. Facebok är en sida där många i vår målgrupp vistas och ett effektivt forum att nå ut på. Många är framför datorn öppna för olika uttryck och där av lätta att påverka. Genom Facebook har vi lyckats nå ut till vår något yngre kundkrets, nu vill vi få med den lite äldre målgruppen också. Därför tror vi att reklamfilm på tv skulle vara ett lyckat medium för att träffa våra tänkbara kunder. Vi tror att den avancerade tekniken med att spola bort reklam och att ersätta den traditionella tv:n med play-tv inte riktigt nått den målgrupp vi riktar oss åt, och därför skulle en tv-reklam passa bra. Många befintliga reklamfilmer sänds både på tv och sprid över internet. Vi tror att denna mediala konvergens kan passa även oss, därför att vi då kan nå både vår äldre och yngre målgrupp.

Budskap
I vårt budskap vill vi belysa vilket problem vår produkt löser. Det är inte att föredra att dricka sin dryck ljummen och därför erbjuder vi en produkt som gör din dryck iskall vid alla tillfällen. Oavsett om det handlar om på middagsbordet, på stranden, i båten eller vid poolkanten. Istället för klumpiga kylväskor och många vändor till kylskåpet kyler Ice bag drycken utan att du behöver resa dig.
     Temat i vårt budskap kommer att vara gemenskap. Vad vi vill att man ska associera Ice bag och vår film med är härliga stunder. Ledorden ska vara: semester, sommar, ledighet, fest, vänner och familj. Ice bag ska vara den perfekt produkten när man vill dela en trevlig dag eller kväll tillsammans.
     Vad som utmärker oss i vår reklamfilm (vår USP) är att den kommer att göras kring en känsla istället för bara som en manual över hur produkten fungerar. Vi är också ganska ensamma på marknaden om vår produkt vilket gör att vi inte oroar oss väldigt mycket för att vår reklamfilm inte kommer sticka ut i mängden. Det är viktigt att så mycket fokus som möjligt läggs på just produkten.

Tidsplan
Den 26-27 april använde vi tiden till att skriva ihop den här reklamplanen och komma på en bra idé.

Vi kommer att starta arbetet med vår film partiskt den 31/3. Då ska vi söka skådespelare, skissa på miljöer, rekvisita och manus. Vi kommer därefter att boka ett tillfälle där allt material ska spelas in, en tidpunkt vi måste ta hänsyn till skådespelarna för. Sedan behöver vi kort därefter ett tillfälle för redigering och ihopklippning. Efter det ska vi skriva ihop vår redovisning så vi kan visa vårt arbete för klassen den 9/4.

Reklamfilmen kommer att lanseras på Colder UF:s facebooksida den 11 april.

Budget
Vi kommer inte att behöva köpasaker för att kunna producera den här reklamfilmen vilket gör vår budget orelevant. Vi kommer att använda oss av rekvisita vi redan har och vänner som skådespelare.
 

UTÖJA


I Norge 2011 skedde två allvarliga terrorattentat, en bomb inne i centrala Oslo och skottlossningar på ön Utöja riktat mot Arbeiderpartiets ungdomar som var där på sommarläger. Gärningsmannen, Anders Behring Breivik som greps i sambans med brottet erkände att det var han som låg bakom både explosionen inne i Oslo och massakern på ön. Denna händelse blev såklart en väldigt central nyhet som spred sig både nationellt och internationellt. Media hade här ett stort ansvar för hur publiceringen av denna nyhet skulle förmedlas till folket.  Vad är okej att skriva, vilka interjuver är okej att ta med och vilka bilder kan man publicera? Detta är komplexa och svårbehandlade frågor eftersom den har så många olika faktorer och infallsvinklar som spelar roll och är avgörande. Efter en sådan här händelse måste nyheten ta hänsyn till mediabolagens vinst och rykte och allmänhetens intresse av information men mediabolagen måste även ta hänsyn till offrens heder, de överlevande och anhöriga till de som råkat illa ut.


Detta attentat mot Norge, demokration och alla unga människor utfördes utav en i högsta grad politiskt extremistisk person som för media tidigare var helt okänd. Majoriteten av de som föll offer för dådet var ungdomar och hur hanterar media detta på bästa sätt?  Medias största uppgift är att informera människor om aktuella händelser. Efter massakern på Utöja väntade världen otåligt på information om vad som egentligen hade hänt. De överlevande ungdomarna som befanns sig på ön under skjutningarna var efter i djupt chocktillstånd och många uttalade sig om händelsen till media och press. Som vi såg på filmen på lektionen var det en tjej som ångrar sig att hon gick med på interjuver i följd av attentatet. På grund av sin exponering i press i sambanband med händelsen upplevde hon att hon blivit igenkänd som ett offer och att människor kommer ihåg henne som ett offer för attacken.  Media borde som i detta fall alltid i första hand tänka på hur interjuver av detta slag kan komma att påverka personen som är med. Media borde vara väldigt försiktiga med att lämna ut privat information och vid ett sådant tillfälle där den intervjuade befinner sig i ett chocktillstånd är det journalistens ansvar. Om personen som intervjuas kan komma att påverkas negativt i resten av sitt liv på grund av publiceringen borde journalisten tänka sig för innan det är försent.

Som sagt är detta en oerhört svår avvägning eftersom att det är många delar som spelar in. En intervju med en ungdom direkt efter händelsen är kanske den delen till allmänheten som gör att händelsen blir mer gripande och fångar allmänhetens läsning och det är viktigt att allmänheten får veta. Och självklart vill en tidning att ett helt lands befolkning ska köpa just deras tidning och läsa om dådet och ingen annans tidning. Alla är ute efter att få med de bästa bilderna och de detaljerade texterna som möjligt för att uppmärksamheten ska riktas till deras tidning, men här kommer respekten till offren och offrens anhöriga in och ställer till det. Allting är inte okej att publicera bara för att det är i allmänhetens intresse eller okej att publicera för att det stämmer överens med verkligheten ens.

På grund av att denna händelse är så pass allvarlig, känsloladdad och full av smärta måste medierna vara extra varsamma och respektfulla så att ingen tar illa upp eller att informationen uppfattas fel. Ingen anhörig till någon som gått bort i ett sådant här samanhang vill se en bild publicerad på sin nära död i en tidning. Efter att masskjutningen på Utöja hade ägt rum så var det flera journalister och fotografer som var på plats. De lyckades fånga misären på ön på bild och dessa bilder är oerhört kraftfulla och känsloladdade. Det finns alltså bilder på ön som är full av döda kroppar vilka är extremt viktiga att de finns, för att påminnas om att det har hänt och att något så fruktansvärt inte får hända igen. Media har en viktig roll i detta och de måste trycka på att detta inte är okej och aldrig får hända igen. Det är viktigt att media förmedlar en medlidande känsla för offren och dess anhöriga samtidigt som de förmedlar ilska och hat mot denna hemska Brevik som utfört detta dåd. Media måste ta en tydlig ståndpunkt i detta och genomföra sitt arbete genom att sprida informationen på ett professionellt respektfullt sätt. Allra viktigast anser jag att det är att ta hänsyn till de anhöriga. Att publicera bilder på de unga offren från ön är fullkomligt befängt och det finns ett starkt dilemma i att försöka gömma de drabbade eftersom att buskapet med bilden inte blir lika starkt. Man måste respektera de anhöriga men samtligt förmedla verkligheten till allmänheten och suddade ansikten är en av medias lösningar. 

 


ALLSIDIG MEDIA

När en seriös journalist ska spela in en dokumentärfilm om ett speciellt ämne är det viktigt att journalisten strävar efter en så verklighetstrogen produktion som möjligt. För att sätta titeln dokumentär ska inte filmen förvränga filmen på ett så extremt sätt att den inte går att relatera den verklighetsbaserade händelsen på. En professionell och seriös journalist slarvar inte eller överdriver med redigeringen av färg, ljud, ljus, klippningar och urval ur materialet för att sätta ihop en så uppseendeveckande film som möjligt. En proffisionell och seriös journalist arbetar på ett snyggt sätt med redigeringen för att belysa och betona det som är viktigt och förstärka relevanta känslor hos tittaren som återspeglar verkligheten. Vad filmen har för färg, hur mycket och varifrån ljuset kommer in i bilden och vad redigeraren väljer för musik har mycket att göra med vad tittaren får för känsla och uppfattning av vad som visas. Detta är såklart väldigt svårt och komplicerat eftersom journalisten har fått en egen uppfattning om hur det var på stället han har till uppgift att rapportera ifrån, och denna bild kommer att påverka materialet han senare framställer. Och även tittarens personligainställning och tidigare erfarenheter kommer spela roll i hur personen i fråga uppfattar bilderna. Det som är journalistens viktigaste uppdrag är att förmedla en situation från en annan plats genom ett nyhetsreportage eller en persons/befolknings villkor i ett land så att tittaren får en inblick i en annan del av världen genom en dokumentärfilm tillexempel. Journalisten måste vara noga med att aldrig vinkla det materialet som den har för att förstärka känslor som inte stämmer överens med hur det var på plats. Så länge journalisten håller sig inom verklighetens ramar tycker jag det är okej att journalisten redigerar sådana saker i sitt arbete. 

Redigering av dokumentärer och nyhetsreportage är fullkomligt nödvändigt och journalisten kommer ofta tillbaka från ett arbete med mängder av material att behandla. En journalist tillbringar förmodligen många gånger mer tid framför datorn med redigering än på själva uppdraget. Detta är alltså en stor del av journalistens arbete och det är viktigt att den tänker till vid redigeringen så att inget uppfattas på ett felaktigt sätt. Redigering är mycket effektivt att använda för att belysa vissa situationer och platser. Då en film handlar om ett samhällsproblem eller belyser ett annat viktigt problem som miljöförstöring anser jag det absolut tillåtet att förstärka intryck med hjälp av redigering om det inte redan framgår tydligt i bild.

Vid en inspelning av en dokumentärfilm på en främmande plats får producenten ofta hjälp av en så kallad ”fixare”. Fixaren ska hjälpa producenten så att han kan få de material som han är ute efter. Fixaren bor oftast eller i vilket fall känner väl till stället som det ska filmas på och dokumentärfilmsproducenten får då ta del av ställen, personer och andra platser att filma på som den inte skulle fått tag på annars. På ett kommunikativt plan kan alltså fixaren vara till stor hjälp. Dokumentärfilmaren kan genom fixaren få kontakt med och komma riktgt nära specifika personer eller byggnader som den aldrig skulle fått tillträde till annars. Fixaren hittar även på platsen de befinner sig på så fixaren kan guida runt dokumentärfilmaren så filmaren får chans att skapa sig en helhetsuppfattning och intern information om stället.

Detta låter ju lysande och till stor fördel för personen som ska producera en film. Men självklart finns det även en nackdel med fixare också. Fixaren i sig gör ett personligt urval av vad han tycker är lämpligt att lyfta fram rörande landet och situationen de befinner sig i. Dokumentärfilmaren får tillgång till en bred kommunikation genom fixaren med det är fixaren som kontrollerar denna.  Det kan framgå av fixaren att han/hon visar på ett öppet och objektivt perspektiv, men i och med den personliga bedömningen eller av andra skäl så kan fixaren vara orsaken till ett vinklat perspektiv. Fixaren kanske har fått order om att inte föra filmaren till vissa specifika ställen, som då aldrig visas upp i media. Fixaren kan alltså kontrollera vad som ska komma med och det är då kanske inte hela sanningen som exponeras.

Det kan även vara så att fixaren väljer att föra dokumentärfilmaren/journalisten till de platser som fixaren tror journalisten finner intressant. Det kanske dock inte är det som personen i fråga söker och på så sätt missleder fixaren journalisten till något som skulle sätt annorlunda ut om han på egen hand undersökt området.

För att en journalist ska kunna utföra en så allsidig rapportering som möjligt tror jag att personen ska samla så mycket information som möjligt.Med information från många människor på många platser tror jag det är lättaren för journalisten att sammanställa en verkligehtstrogen rapportering som möjligt. Journalisten borde sedan ställa all information mot varandra och göra en objektiv analys på det hela. Journalisten borde aldrig ta med detaljer från ett perspektiv utan att ta med någon detalj från det andra perspektivet det för undvika att materialet blir vinklat åt något håll. Journalister borde tänka på att ta med lika mycket information från alla håll för att inte undermedveten leda tittarnas tankar på något sätt. Om journalisten är osäker på någon information borde han/hon undvika helt att publicera detta då det riskerar ge en förvrängd bild. Jag tror även att det är viktigt att journalisten innan utförande av uppdraget är ordentligt påläst om situationen eller händelsen som den ska berätta om. Jag tror det är bra om journalisten har en god faktagrund att stå på gällande uppdraget. och även allmän information om platsen och om tidigare händelser där. Detta för att kunna addera sina personliga upplevelser med de faktabaserade för att göra en så bra bedömmning som möjligt.


RSS 2.0