BILDJOURNALISTIK, årets bild 2008

 

Bolmande etanolfabrik i Brasilien, fotograf: Karl Melander

Denna bild publicerades i Svenska Dagbladet tillhörande en artikel som handlar om hur etanoltillverkningen går till i Brasilien. Etanol är det vanligaste miljövänliga drivmedlet i Sverige för våra bilar och en journalist tog denna bild samtidigt som han var på plats för ett besök på en av fabrikerna för etanol. Etanol framställs utav sockerrör som skördas för hand under svåra förhållanden av människor som knappt får någon lön för det arbete de utför. Bilden visar på en smutsig industri för att lyfta fram de ”miljövänliga alternativet” för bilar. Den svarta tjocka röken som man ser på bilderna orsakar stor skada på miljön och är mycket farlig för människor att andas in.

Denna bild vann år 2008 priset ”Årets Bild”. Denna bild är dock kraftigt redigerad jämfört med en och samma bild som också har publicerats på internet.

Hur långt är det okej för en fotograf gå då det gäller bildbearbetning? Bilden som fick priset för årets bästa bild är kraftigt mörkad jämfört med originalet. Mörkare effekt i en bild förstärker en negativ känsla. Röken på bilden är av mörkare och kraftigare karaktär, vilket gör att den ser farligare och mer giftig ut. Att förvägna en bild så att den inte längre stämmer överens med verkligheten anser jag inte okej, i ett syfte att förmedla en situation från ett annat land i en journalistisk mening. Dock så tycker jag att det inte att redigeringen för denna bild har gått för långt. Det är en allvarlig händelse som skulle förmedlas, och den förtydligades enbart genom denna redigering. Det är ingenting i bilden som är förvrängt eller annorlunda på det sättet att det lurar tittarna. Den mörkare bilden kankse tydligare stämmer överens med den uppfattningen som journalisten fick på plats, och där av redigerinen för att istället försöka förmedla den smutsiga industrin. Syftet med bilden är att informera om detta miljöproblem för att förhoppningsvis på sikt kunna stoppa det. Det ger en märkbar effekt att mörka ner bilden vilket kanske var nödvänligt i detta fall för att fånga läsarnas uppmärksamhet.

Jag tycker faktiskt att den första bilden, den som påstås vara oredigerad, ser redigerad ut. Kontrasten ser tydligt förstärkt ut och röken ser inte verklig ut. Jag tycker den mörkare bilden förmedlar mer känslor och passar bättre till artikeln som den hör ihop med. Ett mellanting mellan dem här två bilderna tror jag dock skulle vara optimal.

 



KOMMUNIKATIONSMODELLER

I Lasswells kommunikationsmodell står budksapet och effekter som budksaper får hos mottagaren i fokus. Lasswells kommunikationsmodell utgörs utav fem olika steg som alla är kopplade till hur budskapet tillkommer och hur det påverkar då det träffar mottagaren. Lasswell såg kommunikation som en överföring utav information från en sändare till en mottagre och grundar sin modell på Vem säger Vad till Vem, genom Vilken kanal till Vilken effekt? Vilket är en väldigt logisk och användvar modell för vardagen. Det är en väldigt enkel modell som är speciell på det sättet att den fokuserar på budskapets effekt hos mottagen. Om man ska lösa ett kommunikationsproblem kan man läsa denna modell baklänges, genom att börja med vilken effekt som kommunikationen har tänkt att ge. Detta är en effektiv modell att använda då man vill ändra någons beteende eller få någon att ta vid en handling, då effekten utav budskapet skulle kunna vara att en person berörs och tänker till vilket kan leda till att den tar ställning och ändrar sitt beteende på något sätt.

Denna kommunikationsmodell är väldigt tydligt upplagd och man får ut mycket information om syftet med kommunikationen. Budskapet står i tydlig fokus till skillnad från Shannon/Weaver. Vid denna kommunikationsmodell framgår tydlig  hur buskaper kommer fram till vem, från vem och vad som är syftet med kommunikationen. Speciellt med denna kommunikationsmodell är att effekten beskrivs. Vid många fall är det just effekten utav buskapen man vill åt, och det är ofta det centrala vid kommunikation. 
 
 Den allra mest kända kommunikationsmodellen skapades utav Claude Shannon och Warren Weaver. Denna kommunikationsmodell delar upp kommunikationen från en informationskälla till en destination i olika steg. Denna kommunikationsmodell defineras som när ett medvetande träffar ett annat medvetande, det är alltså inte budet til människors reaktioner utan kan användas för djur, robotar, datorer eller telefoner också. Informationskällan är själva källan utav information som för med sig ett meddelande, informationskällan kan i ett fall vara t.ex. en politiker. Detta meddelande som politikern har i syfte att sända ut utgör hans budskap. Sändaren för hur hans buskap ska komma till mottagaren kan vara genom en tv. Sändaren omvandlar politikerns tal till en signal i form utav ljudvågor och en rörlig bild till mottagarnas hem. I Shannon/Weaver's kommunikationsmodell är själva budskaper inte det som man valt att fokusera på, kommunikationsmodellen fokuserar istället på själva överföringen från söndaren till mottagaren. Mellan signalen och mottagen signal finns en tom ruta och denna modellen tar upp något som kallas bruskälla. En bruskälla kan utgöras, som i detta exempel, att politikern uttalar något otydlgigt, att ljudet på tv:n krånglar, att bilden inte hänger ihop med talet på tv, eller något som på något annat sätt ställer till det för att det rätta budkskapet ska nå fram till mottagaren. Målet med denna kommunikationsmodell är att signalen som mottags utav mottagaren ska nå mottagarens medvetande, vilket är den slutgiltliga destinationen. I medvetandet avkodas signalen som evenuellt leder till en handling hos mottagaren. Shannon och Weavers mål med denna kommunikationsmodell var att ta reda på varför det i vissa fall uppstår kommunikationsproblem. Det var av denna anledning som de valde att ta med en bruskälla i deras kommunikationsmodell. Vid andra samanhang kan bruskällan utgöras utav en avbruten ledning, oliktalande språk eller felstavningar. Bruskällan är något som utmärker just denna kommunikationsmetod och en den i kommunikationen som kan vara väldigt betydelsefull eftersom att bruskällan många gånger hänger ihop med hur budskapet uppfattas. Bruskällor riskerar att komplicera och förstöra kommunikation och är där med en visentlig del att addera. Denna modell förkorstas ofta till sändare-kanal-bruskälla-mottagre och denna kan vara till användning då man producerar information eller då man analyserar kommunikation. Denna kommunikationsmodell är väldigt teknisk och till skillnad från Lasswells kommunikationsmodell där budskapet står i fokus har den fått kritik för att inte ta hänsyn till effekter eller resultatet utav kommunikationen. Dock anser jag att Shannon/Weavers kommunikationsmodell gör sig mer modern i dagens samhälle, eftersom att den behandlar just bruskällan. Bruskällen är väldigt aktuell idag i och med den tekniska kommunikationen just. Mycket av vår kommunikation sker via sms, datorn och annan tryckt text och bruskällorna blir då mer påtagliga. Ofta är bruskällorna individuella och handlar om hur man uppfattar, om hur man läser men även hur texten är skriven, om det finns stavfel, meningfel eller andra grammatiska missuppfattningar. Jag anser att en modell som behandlar bruskälla och där budskapets effekt framgår skulle vara det allra bästa för att kunna avläsa kommuniation.
 
 

JOURNALISTYRKET

 Vår syn på journalistyrket skulle jag säga är i vårt samhälle ganska så negativt. Många människor klankar ner på journalisternas arbete eftersom de inte är nöjda med deras sätt att beskriva. Det kan handla om att man anser något är vinklat skrivet, att man har olika uppfattningar eller åsikter. Självklart kan inte journalisters texter göra alla nöjda, utan deras uppgift är ju egentligen att framföra nyheter och information genom olika kanaler till media. Många blir irriterade på journalisters sätt att arbeta på, de ställer frågor och följer efter vilket många kan uppfatta som påträngande och irriterande och där av har det dåliga ryktet spridits. Men i själva verket sliter det bara för att få sitt jobb utfört. De måste hänga i och ställa många frågor för att kunna göra sitt jobb bra. I Sverige är journalist ett eftertraktat yrke och många är intresserade utav det trots att de generellt har ett dåligt rykte. Jag tror att det ser ut på det här sättet i resten av världen också, att vara journalist är inget glamouröst jobb. Det är ett hårt arbete, där stress och tidspress hör till vardagen i form av deadlines. Men vad skulle vi ta oss till om journalisterna inte slet varje dag på jobbet för att samla ihop relevant information att förmedla till samhället? Jornalisternas uppgift är att förmeddla information på ett objuktivt och neutralt sätt. Vi människor i samhället får där av opartisk information om vårt eget sammhälle. Om inte journalisterna utförde sitt arbete med att rapportera om händelser och situationer runt om i vårt land genom media skulle befolkningen bli lätt att manipulera med vinkald information från någon specifik grupp eller person. Journalister är där av viktig för att demokratin ska fungera i vårt land. 

Samtidigt är det många som är intresserade utav att utbilda sig till journalister. Det kan ses som ett spännande och intressant yrke där man dagligen kommer i kontakt med nya människor. Journalister får använda språket på ett kreativt sätt och lockat nog många som är skrivintresserade. 

Förr i tiden var journalister lågbetalda arbetare som såg ur ett samhällsperspektiv med en nedlåtande blick. Man ansåg journalister som snokare och såna som satte sig in i andras privatliv för att senare lämna ut det åt allmänheten. Senare, under 19-hundratalet fick ordet journalist en finare klang i folkmun. Journalisternas arbete ansågs viktigt eftersom de drog bra oegentligheter och stod på folkets sida mot makthavarna. Detta var i tid med att "The Insider" och "Alla presidentens män" producerades och visades på filmdukarna runt om i världen. 

I filmen " The Insider" framställs huvudpersonen som där är en journalist som filmens hjälte. Det är han som luskar fram ur den andra huvudkaraktären om hur den stora tobakskoncernen lurade rökarna att röka mer. Detta sker genom grävande journalistik, då jornalisten jobbat intensivt med ett speciellt fall under lång tid. Grävande journalistik är som en slags undersökning och behövs för att gräva fram någon ingen annan tidigare tagit reda på. Utan journalistens omfattande arbete med detta skulle aldrig denna fakta kommit ut till folket. Tobakskoncernen hade alltså fortsatt att lura folket utan hans hjälpt och journalisten stoppar där med många fall av cancer genom att berätta detta i media. I "The Insider" framställd journalistyrket som ett oerhört viktigt och betydande yrke för samhället.Enligt mig så behövs grävande  journalistik  för att man i samhället ska kunna reda ut och ändra på de saker som inte står rätt till. 

Idag finns det många olika slags journalister, alla journalister sysslar om dagarna inte med exakt samma sak. Beroende på vart journalisten jobbar och vad syftet med dess publikationer är förtroendet på journalisten olika. Sveriges Radio och SVT har ett högt förtroende hos allmänheten medans skvallertidningar som "Se & Hör" och "Klick" har ett mindre förtroende. Likasom dessa tidingar uppfattas med olika förtroendegrad har man olika syn på deras arbete. Journalisten som jobbar med skvallerpressen har ofta i samhället en lägre ställning på grund av att de kontinueligt publicerar överdrivna rubriker, personutlämnande bilder och andra texter utan speciell faktabaserad grund. Trovärdigheten på vad som publiceras av en journalist har nog en betydande koppling till hur hög status journalisten får genom sitt yrke.

Alla personer som jobbar idag som journalister har inte ens en behörig utbildning till deras yrkesställning. Det är idag inte lika höga krav på journalisthögskolorna som det var för 60 år sedan. Efter millenniumskiftet jämförs ofta journalister som mediearbetare vilket ofta kopplas till de nya ekonomiska villkoren och all den nya teknik som inte fanns för 50 år tillbaka. På grund av teknikens utveckling och att stora mediehus har bildats har trycket på journalisterna ökat. En journalist idag måste kunna hatera ett flertal olika medier och vare kompetent på ett bredare plan än förr. Journalisten har idag blivit mulitmedial brukar man kalla det.

Journalisterna är i huvudsak där som en informationskanal till människornas hem, de finns till för att sprida information som är relevant för ett stort antal människor att veta. Materialet som journalister samanställer kallas ibland för  "tredje statsmakten" då de två andra makterna är regeringen och riksdagen. Detta kommer sig utav massmediernas kontrollerande och granskande roll utav regeringen  och riksdagen. Genom massmedierna vår allmänheten reda på om det skett något misstag i regeringen elle riksdagen. Eftersom att så många människor dagligen konsumerar media har massmedierna på så sätt fått så stort infyltande och makt över vad allmänheten ska få veta och inte, och detta är såklart journalisterna som ligger bakom.

 


RSS 2.0