NÄTHAT OCH NÄTKÄRLEK

Näthat är ett ganska nytt begrepp som har tillkommit allt eftersom internet har blivit allt vanligare. Näthat är precis vad det låter som, hat på internet mot enskilda personer. Begreppet används ofta för att beskriva hatiska, diskriminerande, eller kränkande kommentarer som förekommer på till exempel kommentatorsfält, via mail, i forum, bloggar, facebook eller andra hemsidor. Näthat är idag ett stort och krävande problem för många officiella och kända personer, men också privatpersoner. Mest drabbade är officella kvinnor, som syns mycket i media. Ofta är det helt oprovocerat hat som anspelar på sex eller hot mot familj och anhöriga. Detta är en oroväckande samhällsutveckling, och hur tänker personen som hatar, skrämmer och hotar en annan person som den egentligen inte känner?

Många pekar på att det är osynligheten och anonymiteten som öppnar upp för aggressiviteten på nätet. Att en person bakom en datorskärm har möjlighet att vara osynlig, att personen som skriver inte behöver visa kroppspråk eller ansikte är nog några anledningar till en avtrubbad känsla för orden som skrivs. Detta gör att det är lättare att skriva något taskigt till en människa än säga det ansikte mot ansikte i verkligheten.


Det finns mycket näthat som sprids via internets vägar, till och med kanske mer än vad man tror. Mycket av näthatet sker förmodligen i tystnad, personer som blir utsatta men är rädda för att säga till och söka hjälp. Mörkertalet för näthatet är vad jag tror väldigt högt, unga människor som blir utsatta för den nya sortens mobbning, nätmobbningen. Jag har, som jag är väldigt glad för, aldrig blivit utsatt för näthat eller nätmobbning av något slag men jag har stött på de flera gånger på internet. Jag har sett flera gånger att personer har blivit utsatta för onödiga och elaka kommenarer på både facebook och twitter. Det har dock inte varit någon som jag har en nära relation med, men jag har alltid hajat till och ryggat tillbaka något när jag har sett detta. Om jag skulle drabbas utav näthat skulle jag direkt prata om det med min familj. 

Näthat är ett samhällsproblem från flera olika vinklar sett. Till största delen är det ett hot mot Sveriges demokrati. Om människor inte ska kunna uttrycka sig på vilket sätt de vill och inte kunna dela med sig av sina åsikter utav att fara illa så är det en fara för samhället. I Sverige har vi yttrande-och tryckfrihet, vilket innebär att man ska få tycka och tänka precis som man vill. Men om hatare på internet stoppar vissa människor för att förmedlar sin åsikt kommer det breda utbudet av åsikter i samhället möjligtvis smalna av eftersom enbart de modiga och tuffa personerna skulle våga skriva vad de tycker. Detta är helt otroligt hemskt och helt sjukt, att man ska äns behöva välja sina ord på internet i rädsla av att bli utsatt för sexuella trakasserier och dödshot.

Nätkärlek är reaktion som uppstått mot fenomenet näthat. Personen som ligger bakom denna fina kampanj heter Jesper Eriksson. Han berättar i en intervju på SVT:s Aktuellt att han såg trailern för Uppdrag gransknings program om näthat och blev väldigt illa berörd. Han åkte rakt, hem satte sig framför datorn och delade den egengjorda digitala postern på facebook som kom att få mycket stor popularitet och uppmärksamhet. Jesper Eriksson verkar vara en mycket klok och omtänksam person som faktiskt har lyckats med att tillföra lite mer kärlek i världen.

Han och några kompisar skapade sedan en helt egen sajt där nätkärlek står i centrum. Sajten heter Anonym nätkälek och där kan man skicka anonyma kärleksmeddelanden till vem man vill. Meddelandet kommer som ett mail i mottagarens inkorg och jag är övertygad om att på detta sätt kan sprida massor kärlek, leenden och glädje. I Aktuellts interjuv frågar nyhetsreporten varför de valt att hålla nätkärlekssajten anonym. Jesper Eriksson berättar att han valt att ta fasta på det faktum att man kan vara anonym på nätet. Han förklarar att det är delvis anonymiteten som möjliggör näthat och han tror därför att nätkärleken kan få bättre spridning om den också är anonym. Jag tycker också att det är en rolig grej att man har möjligheten att vara anonym. Jag gillar även idén att man kan skicka meddelandet precis till vem man vill. Att man kan sprida kärlek antingen till någon man känner något extra för, någon man vill peppa någon i sin närhet eller uppmuntra en känd person för va den gör. Allting är möjligt bara man får tag i personen i frågas mailadress. 

Som tur är tycker jag ändå att man stöter på mer kärlek på internet än hat. Jag tycker det ät ofta som människor på internet får positiva och snälla kommentarer på facebook, twitter, instagram och andra sociala medier. För att inte tala om kända blogga som dagligen faktiskt blir överrösta utav positiv respons på deras inlägg. Tyvärr är det väl så att det är den extremt ilskna och otäcka kommentaren som sitter kvar i huvudet, men det är ändå fint att se människor som verkligen förklarar va de tycker från hjärtat.

Jag har faktiskt inte stött på hashtagen #nätkärlek på twitter eller andra medier. Men jag ska nu direkt söka upp den och titta, läsa och njuta av vad den innehåller. 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0