SYNS DU INTE SÅ FINNS DU INTE

Att kommunicera är samma sak som att göra något synligt, så om man väljer att inte kommunicerar med omvärlden så varken hörs eller syns man och lämnar där av inget avtryck efter sig. Kommunikation har under alla tider byggt upp våra liv. De som är bra på kommunikation skapar sig ett större kontaktnät, bredare vänskapskrets och får där med ett rikare socialt liv. De som helst undviker kommunikation kan man snabbt räkna ut inte lyckas så bra i livet, om man är instängd, osocial och tillbakadragen är det lätt att man hamnar i skym undan och inte märks av utav människor runt omkring.

Alla i samhället är mer eller mindre beroende av kommunikation. Företag måste marknadsföra sig för att nå ut till potentiella köpare om deras produkter eller tjänster för att utöka sin kundkrets. Marknadsföring är extra viktigt för nystartade företag, om en precis öppnad nätbutik inte syns i form sv marknadsföring på internet kommer ingen ha en aning om just denna nätbutik. Utan marknadsföring skulle alltså det företag gå i konkurs eftersom syns de inte så vet ingen om att de finns. Detta gäller såklart andra större företag, de måste göra sig synliga för att påminna och upplysa sina kunder att deras produkter är det bästa, så de inte glöms bort i mängden.

Då det gäller relationen mellan privatperson och företag är det även här viktigt med publicitet och offentlighet. Då ett företag söker ny personal så måste de meddela till personer i samhället att de gör det. Hur ska annars de arbetslösa veta att det är läge att lämna in ett CV? Privatpersonen i detta samanhang har också ett eget ansvar att bli sedd. Om de inte på något sätt kommunicerar med företaget i fråga kan inte de veta att den personen är ute efter något jobb och går där med miste om chansen att bli anställd. 

Detta uttryck passar sig även bra inom politik. Partier som inte förmedlar vad de står för, aldrig visar upp sig i städer eller struntar i att marknadsföra sig på något sätt når inte ut till invånarna på något sätt och uppfattas då inte alls som ett alternativ att rösta på.

Vad det än gäller, vad man än vill lyckas med krävs stöd av något slag. Detta stöd grundas oftast i kontakt med andra människor genom kommunikation. Man behöver ha någon på sin sida och för att få någon att se än måste man synas och vara med. Alla gånger när det gäller det att profilera sig inom något ämne måste man visa upp sig för att väcka uppmärksamhet. Det är viktigt att synas och väcka intresse för att kunna nå ut med det budskap man vill. 

Det råder dock väldigt hård konkurrens i dagens samhälle och det är lätt att bli en i mängden. Det råder idag hård konkurens inom nästan allt. Allt ifrån företag, privatpersoner, politiker som tidningar och hemsidor till journalister. Alla är ute efter att synas och höras. Syns man och hörs man inte, så finns man inte.

Något jag tänkt på i samband med detta är kopplat till mina fortsatta studier. Jag har inte själv lagt ner så mycket tid till att söka runt på internet efter tänkbara universitet eller högskolor på internet. De enda skolorna som jag har tagit till mig information om är de skolor som skickat hem broschyrer hem till mig på posten och de som jag har sett reklam om på internet. Då jag har gladeligen läst och kollat runt så mycket som möjligt om de skolorna för att se om det vore något för mig. De hundratals andra skolorna runt om i landet vet jag inget om, för mig finns dem inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0